1984 fick det anrika italienska designhuset Pininfarina i uppgift av Honda att designa konceptbilen HP-X (Honda Pininfarina Xperimental). Detta blev startskottet för en av dom mest ikoniska sportbilarna någonsin – Honda NSX!
Redan från början var Hondas mål med NSX:en att bygga en supersportbil som kunde matcha eller utklassa allt som italienska och tyska biltillverkare kunde erbjuda i prestandaväg. Detta tillsammans med en driftsäkerhet och tillförlitlighet som tidigare varit okänt för bilar i detta segment.
Konceptbilen HP-X vidareutvecklades till att bli prototypen NS-X (New Sportscar eXperimental). Den omarbetade designen hämtade inspiration ifrån stridsflygplanet F-16 bla till kupén då planets placering och utformning gav cockpiten gav 360-graders sikt. NS-X fick därför en cab-forward layout med framskjuten kupé, mittmonterad motor och en lång ”svans” för ökad stabilitet i höga hastigheter.
NS-X innehöll även flera tekniska innovationer. Många av dessa hämtades direkt ifrån Hondas F1-program.
Brazilian Formula One World Champion Ayrton Senna, for whom Honda had powered all three of his world championship-winning Formula One race cars before his death in 1994, was considered Honda’s main innovator in convincing the company to stiffen the NSX chassis further after initially testing the car at Honda’s Suzuka GP circuit in Japan. Senna further helped refine the original NSX’s suspension tuning and handling spending a whole day test driving prototypes and reporting his findings to Honda engineers after each of the day’s five testing sessions.[8] Senna also tested the NSX at the Nurburgring and other tracks.[9] The suspension development program was far-ranging and took place at the Tochigi Proving Grounds, the Suzuka circuit, the 179-turn Nurburgring Course in Germany, HPCC, and Hondas newest test track in Takasu, Hokkaido.
Bilen visades första gången för allmänheten på Chicago Auto Show i februari1989, och på Tokyo Motor Show i oktober1989 och fick ett mycket varmt mottagande. Sportbilsentusiaster världen över imponerades av designen med den särpräglade cab-forward layouten, den låga vikten och Hondas öga för detaljer.
Inför lanseringen ändrades namnet till Honda NSX för produktionsverisionen. Bilen började säljas i Japan 1990 som -91års modell. I USA och Hong Kong började NSX säljas 1991 som toppmodellen under Hondas lyxmärke ”Acura”.
Produktionsmodellen fick fantastiska recensioner. Amerikanska Motor Trend skrev bla:
”We’ve been over a century developing the automobile. The Acura NSX has made it worth the wait. This is more than just a new mid-engine hyper-performing super-advanced rocketship, exotic sports car. The NSX goes far beyond that. In the way it utilizes the best available engineering practices of its time toward the concept of the possibilities of all the things a car can do for its occupants, the NSX has just become the standard for the world.
It’s the best sports car the world has ever produced. Any time. Any place. Any price.”
”The Acura NSX is a stunning achievement of the pursuit of excellence, a brilliant display of the genius of simple elegance, a marvelous mixing of advanced technology with the fundamental concept of Car.
We’ve spent over 100 years developing the automobile. After driving the NSX, it’s been worth the wait.”